Oran Orantı Sorusu
Aşağıda 7.sınıf sayılar öğrenme alanı oran-orantı konusuna ilişkin bir öğretmenimiz tarafından karşılıklamalı öğretim hareketleri üzerine kurulu sınıf içi uygulamasından bazı kesitler verilmiştir. Sınıf videosu iki kısım halinde parçalanmıştır.
Bölüm – 1
İlk videoda öğretmenimiz öğrencilerin 1. öğretim hareketini (öğrencinin problemi anlamasını sağlamak) uygulamıştır. Bu hareketine öğretmenimizin “Bu soruda burada yazan cümleler ne anlatıyor ne soruyor bize kendi cümleleriniz ile anlatın” cümlesi örnek olarak verilebilir.
Videonun devamında öğretmenimiz bir öğrencisine “bana ne yaptığını anlatır mısın?” ve “x dediğin şey neydi?” gibi sorular sorarak 2. öğretim hareketini (öğrencinin mevcut stratejisindeki ayrıntıları bilmek) uygulamıştır. Videomuzun ilk kısmı öğretmenimizin öğrencisinin çözümünü sınıf ile paylaşması ile son bulmuştur.
Bölüm – 2
İkinci video öğretmenimizin başka bir öğrencisinden tahtadaki çözümü anlatmasını isteyerek başlamıştır. Devamında tahtadaki çözüm stratejisinden farklı çözüm yollarını sorgulayarak 3. öğretim hareketini (öğrencilerin farklı problem çözme stratejileri geliştirmeleri için cesaretlendirmek) uygulamıştır. Öğretmenimizin “Bu çözümün sağlamasını başka nasıl yapabiliriz?” ve “Bu soruyu başka nasıl çözebiliriz?” soruları örnek olarak verilebilir. Takip eden dakikalarda öğretmenimiz bu çözüm üzerinden de 2. öğretim hareketini (öğrencilerin farklı problem çözme stratejileri geliştirmeleri için cesaretlendirmek) uygulamıştır. Son olarak öğretmenimiz 5. öğretim hareketini (öğretmenin daha kapsamlı bir problem kurması) uygulayarak öğrencinin farklı açılardan düşünmesini sağlayacak yeni bir problem kurmuş ve onun üzerinden dersini ilerletmiştir.
Yüzdeler Sorusu
Aşağıdaki videoda 7. sınıflarda Sayılar ve İşlemler öğrenme alanı Yüzdeler alt öğrenme alanı ‘yüzde ile ilgili problemleri çözer’ kazanımına yönelik işlenen bir dersin video kesiti verilmiştir. Bu videoda aşağıdaki problemin çözümü esnasındaki uygulamalar paylaşılmıştır.
Tablo: Elif’in istediği telefonun mağazalarda uygulanan indirimler
Mağaza Adı | İndirim | İndirime Ek İndirim |
A | %18 | 100 TL |
B | %10 | %10 |
C | %20 | Yok |
D | 100 TL | %18 |
Öğretmen derse internet üzerinden alışverişin ne olduğundan ve sık kullanılan bir yöntem olduğundan bahsetmiştir ve problemi günlük hayatla ilişkilendirmiştir. 1. Öğretim hareketi (öğrencinin problemi anlamasını sağlamak) kapsamında öğretmen öğrencilere sorudan ne anladıklarını ve nasıl bir yol izleyeceklerini sormuştur. Öğrenciler kendi yöntemlerini dile getirmiştir.
Öğretmen süreçte sıklıkla 2. öğretim hareketini (mevcut çözüm yönteminin ayrıntılarını bilme) uygulamıştır. Öğretmen öğrencilerin çözümlerini tahtaya yazarak, çözümlerini açıklamalarını isteyerek ve o esnada işlemler üzerinden ilişkilere değinerek bu öğretim hareketine yönelik adımlar atmıştır.
İlk öğrencinin çözümünde, tahtada orantılı çokluları göstererek ve çizerek “Şurasını diyorsun, 60 ile çarpmış?” İkinci öğrencinin çözümünde, B mağazasındaki işlemi yaptıktan sonra “5400’ü ne imiş?” diyerek öğrenciden 5400’ü neyi temsil ettiğini açıklamasını beklemiştir.
“Birinci öğrenci burada oran orantıyı kullandı. İkinci öğrenci burada kesrin kesrini kullandı. Peki şimdi…” cümleleriyle öğretmen öğrencileri farklı bir stratejiye yönlendirmiştir.
Üçüncü öğrenci “Hocam içler dışlar olur mu?” diyerek başlamıştır. “Ne yapıyorsun 6000’den?” diyerek öğrencinin indirim uygularken çıkartması gerektiğini fark etmesini sağlamıştır.
Devamında dördüncü öğrenciye hangi yöntemi kullanacağını sormuştur. Öğrenci oran orantı kullanacağını söylemiştir. Çözümü bitirdikten sonra sınıfa arkadaşlarının çözümünde bir hata görüp görmediğini sorarak öğrencilerin farklı bir çözüm stratejisini takip etmeleri için cesaretlendirmiştir.
Bu uygulamaya bütün olarak baktığımızda öğretmen farklı stratejiler içeren öğrenci çözümlerini tahtaya aktararak bu farklı stratejileri sınıftaki tüm öğrencilerin fark etmesini sağlamıştır. Yani, “4. Öğretim hareketi olan öğrencilerin matematiksel düşünmesi ile bu gösterimleri ilişkilendirme” öğretim hareketine yönelik adımlar atmıştır. Öğrencileri farklı stratejiler ile problem çözmeye teşvik etmiştir.