Cebirsel İfadeler Sorusu

Aşağıda 6.sınıf cebir öğrenme alanı cebirsel ifadeler konusuna ilişkin bir öğretmenimizin karşılıklamalı öğretim hareketleri üzerine kurulu sınıf içi uygulamasından bazı kesitler verilmiştir.

Bölüm – 1

Birinci videoda, öğretmenimiz öğrenciden soruda verilenleri ve istenilenleri yazmasını isteyerek öğrencinin soruyu anlamlandırmasını sağlamıştır. Öğretmenimizin bu soruları 1. öğretim hareketini (öğrencinin problemi anlamasını sağlamak) uyguladığını göstermektedir. Ayrıca videonun devamında öğretmenimiz öğrencinin çözümünü dikkate alarak “x neyi ifade ediyor?” ve “ x hangi para miktarı?” (öğrenci x’ in para miktarı olduğunu söyleyince) gibi sorular sormuştur. Öğretmenimizin bu soruları 2. öğretim hareketini (öğrencinin mevcut stratejisindeki ayrıntıları bilmek) uyguladığını göstermektedir. Öğrenci soruyu 100:9x olarak cevaplamış ve bunun üzerine öğretmenimiz öğrencinin çözümüne ilişkin sorular sorarak öğrencinin soruyu yanlış çözdüğünü anlamasını sağlamıştır. Daha sonra, öğretmenimizin sorduğu sorular ile öğrenci, doğru bir strateji geliştirmiş ve 100-9x cevabına ulaşmıştır. Öğretmenimizin öğrencinin doğru stratejisi geliştirmesi için sorular sorması 3. öğretim hareketini (öğrencilerin farklı problem çözme stratejileri geliştirmeleri için cesaretlendirmek) uyguladığını göstermektedir. Öğretmenimizin “ x her gün aldığı para miktarını mı toplamda aldığı para miktarını mı temsil eder?, “neden 9x yazdın?” soruları 3. öğretim hareketi esnasında sorduğu sorulara örnek olarak verilebilir.

Öğretmenimiz, öğrencinin doğru cevaba ulaşmasını sağladıktan sonra, 5. öğretim hareketini (öğretmenin daha kapsamlı bir problem kurması) uygulayarak tahtaya yeni bir problem yazmıştır. Bu problem aşağıdaki gibidir:

Arzu’ nun kumbarasında 100 tl parası olsun. Arzu kumbarasından her gün bir önceki gün aldığı para miktarının 2 katı kadar para alıyorsa 3 gün sonra kumbarasında kalan para miktarı ne kadar olur?

Bölüm – 2

Aşağıdaki videoda öğrencinin bu soruyu çözme ve öğretmenin 1. ve 2. Öğretim hareketini uygulama sürecine ilişkin bir kesit verilmiştir.

Bu videoda öğretmen, öğrenciden soruyu okumasını, soruyu okuyunca zihninde neler canlandığını ve verilenleri, istenilenleri yazmasını istemiştir. Bu sorular öğretmenin 1. öğretim hareketini (öğrencinin problemi anlamasını sağlamak) uyguladığına örnek teşkil etmektedir. Videonu devamında ise “7x olarak neyi ifade ettin?” sorusu da öğretmenimizin 2. öğretim hareketini (öğrencinin mevcut stratejisindeki ayrıntıları bilmek) uyguladığını göstermektedir.

Ayrıca öğretmenimiz tahtadaki ilk soru (1. videoda geçen soru) için 5. Öğretim hareketini kapsamında tahtaya daha kapsamlı ve zor bir soru yazmıştır. 2. videoda görüldüğü gibi, bir önceki soruda yapılan karşılıklamalı öğretim uygulamalarının sonucu olarak, öğrenci daha kapsamlı ve zor olan ikinci soruyu zorlanmadan doğru bir şekilde çözmüştür.